(Luen Long Playn kulttuurijuttuja ja varsinkin miespuolisten kirjoittajien kohdalla mietin, että) olisiko jo aika luopua ironisesta tylytyksestä ja kokeilla vaikka avointa uteliaisuutta, näyttäisiköhän maailma silloin toisenlaiselta
-
@parasetamoli @Tuumaru @anuko
Vastuuvapauslausekkeena: en ymmärrä mitään runoudesta enkä ole kysestiä teosta lukenut enkä pysty sen ansioista tai ansiottomuudesta sanomaan mitään.@VPSuuronen @parasetamoli @Tuumaru
Minähän olen sitä mieltä, ettei mitään taiteenlajia tarvitse ymmärtää voidakseen kokea sitä, vaan ymmärrys syntyy pikkuhiljaa kokemisen kautta.Mutta kriitikoilta pitää toki voida vaatia enemmän, koska he ovat yleensä/toivottavasti perehtyneitä aiheisiinsa.
-
@Tuumaru @anuko @VPSuuronen nyt on tosi hyvää keskustelua! Mä oon miettinyt paljon hyvä kritiikin ja ylimielisen lyttäämisen välistä eroa, itekin tehnyt kumpaakin. Erityisesti mietin sitä sen Kiira Korven runokirjan kohdalla. Osa kritiikistä oli puhdasta laiskaa ylenkatseellista kritiikkiä, mutta samalla pitäisi myös voida sanoa, että runokirja itsessään oli keskeneräinen ja melko onneton.
@parasetamoli @Tuumaru @anuko @VPSuuronen Kritiikistä on aina kiva lukea ja keskustella. Tosiaan mediassa sehän pitäisi olla suunnattu kuluttajille. Mutta sitten taas somessa, blogeissa ja muutenkin netissä lienee sallitumpaa ja ainakin yleisempää arvostella oman maun mukaan.
Voisiko ketjun avausviestin oleellinen termi "ironinen tylytys", liittyä sukupolvijuttuihin. Siis miksei? Muistan kun ironinen nuorten sukupolvi nousi vuosituhannen vaihteen jälkeen. Onko se lähestymistapa jäänyt päälle?
-
@Tuumaru @anuko @VPSuuronen nyt on tosi hyvää keskustelua! Mä oon miettinyt paljon hyvä kritiikin ja ylimielisen lyttäämisen välistä eroa, itekin tehnyt kumpaakin. Erityisesti mietin sitä sen Kiira Korven runokirjan kohdalla. Osa kritiikistä oli puhdasta laiskaa ylenkatseellista kritiikkiä, mutta samalla pitäisi myös voida sanoa, että runokirja itsessään oli keskeneräinen ja melko onneton.
@parasetamoli @anuko @VPSuuronen Joo, se on tasapainon hakemista. Toisaalta myös kritiikkejä luetaan kotona monin tavoin kriittisesti.
Mutta asiallinen ja asiantunteva kritiikki on tärkeää, liian kiltti ei tosiaan myöskään saisi olla.
Tietty itse olen vain bloggari ja lähtökohta on, etten ymmärrä muuta kuin oman kokemukseni. Yritän välittää sen ja mikä miellyttää tai ei miellytä ja miksi, olla sekä reilu että rehellinen.
-
@parasetamoli @anuko @VPSuuronen Joo, se on tasapainon hakemista. Toisaalta myös kritiikkejä luetaan kotona monin tavoin kriittisesti.
Mutta asiallinen ja asiantunteva kritiikki on tärkeää, liian kiltti ei tosiaan myöskään saisi olla.
Tietty itse olen vain bloggari ja lähtökohta on, etten ymmärrä muuta kuin oman kokemukseni. Yritän välittää sen ja mikä miellyttää tai ei miellytä ja miksi, olla sekä reilu että rehellinen.
@Tuumaru @parasetamoli @VPSuuronen
Long Playsta tuli mieleen vielä, että sen kulttuuritoimitus pyörii Koneen Säätiön rahoilla. Kävin katsomassa, mitä ne ovat aikoinaan luvanneet, ja"Ohjaava periaate on kuitenkin, että yksittäinen teos ei ole uutinen. Long Playn kulttuuritoimitus suhtautuu kulttuurijournalismiin kuten politiikan toimitukset suhtautuvat omaansa. Se ei seuraa tapahtumia ja julkaisukalentereita passiivisesti, vaan alkaa itse asettaa agendaa, etsiä omia uutisia ja uusia näkökulmia ja keskustelunaiheita."
En ole nyt ihan varma, toteutuuko tuo. Näkökulmat ovat samoja vanhoja ja varsinkin nuo kommenttijutut ovat usein juurikin tuollaisia reaktioita tapahtumiin tai julkaisuihin.
https://koneensaatio.fi/apurahat-ja-residenssipaikat/long-playn-kulttuuritoimitus/
-
@Tuumaru @parasetamoli @VPSuuronen
Long Playsta tuli mieleen vielä, että sen kulttuuritoimitus pyörii Koneen Säätiön rahoilla. Kävin katsomassa, mitä ne ovat aikoinaan luvanneet, ja"Ohjaava periaate on kuitenkin, että yksittäinen teos ei ole uutinen. Long Playn kulttuuritoimitus suhtautuu kulttuurijournalismiin kuten politiikan toimitukset suhtautuvat omaansa. Se ei seuraa tapahtumia ja julkaisukalentereita passiivisesti, vaan alkaa itse asettaa agendaa, etsiä omia uutisia ja uusia näkökulmia ja keskustelunaiheita."
En ole nyt ihan varma, toteutuuko tuo. Näkökulmat ovat samoja vanhoja ja varsinkin nuo kommenttijutut ovat usein juurikin tuollaisia reaktioita tapahtumiin tai julkaisuihin.
https://koneensaatio.fi/apurahat-ja-residenssipaikat/long-playn-kulttuuritoimitus/
@anuko @parasetamoli @VPSuuronen En ole Long Playn kulttuurisisältöön tutustunut, mutta eihän tuo ihan onnistuneelta kuulosta. Vastaavaa todella löytyy muualtakin. Keitä ne kirjoittajat ovat, eli millaista asiantuntemusta löytyy?
-
@anuko @parasetamoli @VPSuuronen En ole Long Playn kulttuurisisältöön tutustunut, mutta eihän tuo ihan onnistuneelta kuulosta. Vastaavaa todella löytyy muualtakin. Keitä ne kirjoittajat ovat, eli millaista asiantuntemusta löytyy?
@Tuumaru @parasetamoli @VPSuuronen
Ihan pitkän linjan kulttuuritoimittajia ovat, kirjoittavat muihinkin isoihin medioihin Hesaria myöten -
@parasetamoli @Tuumaru @anuko @VPSuuronen Kritiikistä on aina kiva lukea ja keskustella. Tosiaan mediassa sehän pitäisi olla suunnattu kuluttajille. Mutta sitten taas somessa, blogeissa ja muutenkin netissä lienee sallitumpaa ja ainakin yleisempää arvostella oman maun mukaan.
Voisiko ketjun avausviestin oleellinen termi "ironinen tylytys", liittyä sukupolvijuttuihin. Siis miksei? Muistan kun ironinen nuorten sukupolvi nousi vuosituhannen vaihteen jälkeen. Onko se lähestymistapa jäänyt päälle?
@reimamak @Tuumaru @anuko @VPSuuronen mun mielestä harvoja aidosti onnistuneita ironisia projekteja on Tuija Siltamäen kolumnit. Vaikka niissäkin toisinaan asetutaan vähän kaiken yläpuolelle.
-
@reimamak @Tuumaru @anuko @VPSuuronen mun mielestä harvoja aidosti onnistuneita ironisia projekteja on Tuija Siltamäen kolumnit. Vaikka niissäkin toisinaan asetutaan vähän kaiken yläpuolelle.
@parasetamoli @reimamak @Tuumaru @VPSuuronen
Ja siitäkin alkaa pikkuhiljaa tulla kaava tuoreen näkökulman sijaan (en enää itse jaksa lukea niitä, koska arvaan jo etukäteen, mitä niissä sanotaan) -
@Tuumaru @parasetamoli @VPSuuronen
Long Playsta tuli mieleen vielä, että sen kulttuuritoimitus pyörii Koneen Säätiön rahoilla. Kävin katsomassa, mitä ne ovat aikoinaan luvanneet, ja"Ohjaava periaate on kuitenkin, että yksittäinen teos ei ole uutinen. Long Playn kulttuuritoimitus suhtautuu kulttuurijournalismiin kuten politiikan toimitukset suhtautuvat omaansa. Se ei seuraa tapahtumia ja julkaisukalentereita passiivisesti, vaan alkaa itse asettaa agendaa, etsiä omia uutisia ja uusia näkökulmia ja keskustelunaiheita."
En ole nyt ihan varma, toteutuuko tuo. Näkökulmat ovat samoja vanhoja ja varsinkin nuo kommenttijutut ovat usein juurikin tuollaisia reaktioita tapahtumiin tai julkaisuihin.
https://koneensaatio.fi/apurahat-ja-residenssipaikat/long-playn-kulttuuritoimitus/
@anuko @Tuumaru @parasetamoli @VPSuuronen jännä tuo rajaus, että yksittäinen teos ei ole uutinen. Näin kulttuurin kuluttajana nimittäin haluaisin nimenomaan kuulla uusista teoksista. Kulttuurin tekijänä taas ilmiöihin keskittyvä kulttuurijournalismi on väsyttävää, koska se tarkoittaa, että jos haluaa ihmisten tietävän omasta uudesta teoksestaan, pitää kehittää joku ilmiö sen tai tekijän tiimoille, jotta kulttuuritoimitukset kiinnostuisi.
-
@anuko @Tuumaru @parasetamoli @VPSuuronen jännä tuo rajaus, että yksittäinen teos ei ole uutinen. Näin kulttuurin kuluttajana nimittäin haluaisin nimenomaan kuulla uusista teoksista. Kulttuurin tekijänä taas ilmiöihin keskittyvä kulttuurijournalismi on väsyttävää, koska se tarkoittaa, että jos haluaa ihmisten tietävän omasta uudesta teoksestaan, pitää kehittää joku ilmiö sen tai tekijän tiimoille, jotta kulttuuritoimitukset kiinnostuisi.
@magdalenahai @Tuumaru @parasetamoli @VPSuuronen
Tuosta sun tekijänäkökulmastasi tulee mieleen, että onhan se kulttuurista kiinnostuneellekin poissulkevaa, että teokset ovat kiinnostavia vasta kun niistä tulee osa ilmiöitä. Mistä uudet ilmiöt silloin tulevat?