Oletan, että tää on asia, johon kaikki voivat samaistua: Oon miettinyt viime aikoina aika paljon veturitalleja
-
Oletan, että tää on asia, johon kaikki voivat samaistua: Oon miettinyt viime aikoina aika paljon veturitalleja.
Mun mielestä nää vanhat tiiliset pyöreät veturtitallit kääntöpöytineen on tosi siistejä (paljon siistimpiä kun nää uudet läpiajettavat laatikot) ja on siistiä, että niitä on yhä kaupallisen liikenteen käytössä, vaikka nämä "käytössä" olevat tuntuvatkin pitkälti joko olevan työkoneiden säilytyspaikkoja tai seisovan tyhjillään. -
Oletan, että tää on asia, johon kaikki voivat samaistua: Oon miettinyt viime aikoina aika paljon veturitalleja.
Mun mielestä nää vanhat tiiliset pyöreät veturtitallit kääntöpöytineen on tosi siistejä (paljon siistimpiä kun nää uudet läpiajettavat laatikot) ja on siistiä, että niitä on yhä kaupallisen liikenteen käytössä, vaikka nämä "käytössä" olevat tuntuvatkin pitkälti joko olevan työkoneiden säilytyspaikkoja tai seisovan tyhjillään.@Toteemisieni Kuitenkin tulee miettineeksi että miksi piti ennenvanhaan olla sellaiset tallit että pystyi yksitellen päättämään minkähän veturin ottaisi? Oliko asemilla kirjava joukko toisistaan eroavia malleja, ja eri juniin kaivattiin nimenomaan tietynlaisia vetureita? Vai mikä?
-
-
@Toteemisieni Kuitenkin tulee miettineeksi että miksi piti ennenvanhaan olla sellaiset tallit että pystyi yksitellen päättämään minkähän veturin ottaisi? Oliko asemilla kirjava joukko toisistaan eroavia malleja, ja eri juniin kaivattiin nimenomaan tietynlaisia vetureita? Vai mikä?
@tml Kyllähän ne veturit ovat vanhoissakin talleissa ovien takana "piilossa" ja kyllä varikolla ois pitänyt olla tiedossa, että mikä veturi on missäkin ja jos ei ollut, niin lienee tarkistettu sisältä käsin, eikä ulkoa.
Uskoisin veturitallien pyöreän muodon juontuvan kääntöpöydistä, joita tarvittiin höyryvetureiden kääntämiseen ja siitä, että veturitalli oli luontevaa rakentaa kääntöpöydän ympärille. -
@tml Kyllähän ne veturit ovat vanhoissakin talleissa ovien takana "piilossa" ja kyllä varikolla ois pitänyt olla tiedossa, että mikä veturi on missäkin ja jos ei ollut, niin lienee tarkistettu sisältä käsin, eikä ulkoa.
Uskoisin veturitallien pyöreän muodon juontuvan kääntöpöydistä, joita tarvittiin höyryvetureiden kääntämiseen ja siitä, että veturitalli oli luontevaa rakentaa kääntöpöydän ympärille.@tml Ja siis onhan nykyäänkin varikoilla usein monentyyppisiä vetureita ja kalustonkierto kuitenkin suunnitellaan veturikohtaisesti, eli ei riitä, että otetaan varikolta oikeanlainen veturi, vaan pitää ottaa juuri se tietty yksilö.
-
@tml Ja siis onhan nykyäänkin varikoilla usein monentyyppisiä vetureita ja kalustonkierto kuitenkin suunnitellaan veturikohtaisesti, eli ei riitä, että otetaan varikolta oikeanlainen veturi, vaan pitää ottaa juuri se tietty yksilö.
@Toteemisieni Aah, sitä en tiennytkään, luulin että samaa tyyppiä olevat ovat täysin vaihtokelpoisia keskenään.
Eikö bussien kanssa ainakin ole niin, jos liikennöitisijällä on n kappaletta täysin samanlaista ja samoin varustettua bussia, niin tiettyjä vuoroja ajamaan lähtevälle kuljettajalle annetaan mikä vaan niistä.